vecka 40!

2010-06-09 |10:50:02
Åh herregud,
idag har vi alltså gått 39+0 veckor,
vi går alltså in i vecka 40
Jag som var helt säker på att vi skulle ha en bebis vid det här laget,
men det verkar som om L har ärvt både min & D's envishet.
L röjer runt i magen nu, jag tror L firar sin 39+0-veckorsdag. 
Längtan är enormt & ännu mera nu när man vet att L är helt färdig där inne,
& i stort sett kan komma ut när som helst.
Här kommer pyrfärska bilder,
& återigen ; tycker ni magen har sjunkit?




BEBISINFO

Nu är barnet helt utvecklat och reda att komma när som helst. Men det är vanligt att det tar upp till två veckor till, särskilt bland förstföderskor.

Huvudet kan vara lite missformat efter födseln. Barnet kan också vara täckt i fosterfett eller blod. Det är helt normalt. Det är också vanligt att det har fläckig hud eller skrapmärken. På grund av moderns hormoner kan könsorganen vara lite förstorade och det kan även komma lite mjölk från barnets bröstvårtor, oavsett om det är en pojke eller flicka. Det kallas häxmjölk. Det försvinner inom några dagar och är helt normalt.

Alla förlossningar är olika långa men de följer ändå ungefär samma mönster. Barnmorskan delar in förlossningen i tre steg; öppningsskedet, utrivningsskedet och efterbördsskedet.

Har barnet inte kommit än? Bli inte frustrerad. Barnet kommer ut när det är redo. Bara 5 procent av kvinnorna föder på det beräknade datumet. Se till att vila så mycket du bara kan. Det kommer att gå åt mycket kraft till förlossningen och du kanske måste vara vaken i upp till 24 timmar i sträck.




Kommentarer
Postat av: anouk - Gravid

Oj här var det inte många dagar kvar. Spännande:D Lycka til!

2010-06-11 @ 08:40:23
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!