Vecka 29!

2010-03-24 |14:17:09
Idag går vi in i vecka 28+0, alltså vecka 29! 
Helt galet att vi kanske har vår bebis hos oss om bara 10 veckor.
10 veckor,det låter så lite.
Men när man istället säger 2 & ½ månad så blev det plötsligt hundra år kvar.
Såå, jag får helt enkelt köra på räkna-veckor-metoden.
Bebis börjar nog ha det trångt där inne,
den rullar sig från sida till sida,
dansar hulahula & headbangar för fullt där inne.
Nu har jag tillochmed börjat vakna av det på nätterna,
& lillskrutt väcker mig ibland på mornarna med godmorgon-sparkar.
Jag klagar inte, jag tycker bara att det är helt underbart med livstecken.
Men så är jag ju en av de nojigaste personerna i världen också.  .
Bristningarna börjar komma, fler & fler blir dom.
Något jag inte gillar för fem öre, men kan inte göra så mycket åt det heller.
Magen blir mer & mer "rund" istället för "småfet", det gillar jag däremot!

Här är lite mera bristningar, usch usch!
Men samtidigt så är det värt det, tusen gånger om <3

--------------
---------------
----------------
------------
---------


BEBISINFO

I vecka 28 är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

En del barn lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt. Även om det börjar bli trångt kan barnet slå kullerbytta i livmodern.

Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. Barnet öppnar och sluter ögonen. Forskning har visat att om man lyser med en stark lampa på mammans mage så rör sig barnet mot eller bort från ljuset. De starka kontrasterna mellan ljus och mörker består till efter födelsen, det nyfödda barnet föredrar kontrastrika leksaker i svart och vitt. Precis som ett spädbarn sover det ofödda barnet mycket. Man vet att unga barn har en stor del så kallad djupsömn, liten del drömsömn (REM-sömn, rapid eye movement, snabb ögonrörelse-sömn) samt liten del vakenhet. Dessa proportioner ändrar sig med graviditetslängd, barnets mognad och tillväxt: äldre är vakna längre och sover ytligare. Det finns forskare som tror att barn drömmer redan i livmodern och bearbetar det de varit med om.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag tror att den lilla\lille drommer om att fa traffa sin mormor & morfar

2010-03-24 @ 14:47:58
Postat av: Rebecca - blivande mamma

Vet hur det är att ha bristningar, inget vidare kul men det är verkligen värt slutresultatet :)

2010-03-24 @ 16:45:43
URL: http://rebeccathoren.blogspot.com
Postat av: Catrin

Har du provat att smörja magen med mandelolja från apoteket?? det kan förebygga/lindra antalet bristningar.. jag smörjer med det morgon och kväll.. kram

2010-03-24 @ 19:39:08
URL: http://catrinwarg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!