Svar på era frågor!

2011-02-17 |10:17:15
Nu har ni frågat på lite, förmodligen mest av empati,
så här kommer svar på era frågor!


vad är den största omställningen, tycker du, med att skaffa barn?
Oj, det är många omställningar men för mig är det nog framför allt att man inte tänker så mycket "jag" längre. Allting bestäms utefter hur det påverkar Leo eller vad han vill. Man sätter alltid Leo först, han är prio ett!


Vad är det bästa med att ha barn?
Med risk för att låta som en typisk förälder ; kärleken man får!
Nu har Leo börjat lära sig att krama tillbaka & det värmer i hela hjärtat när han inte vill släppa en med sina små armar.

Är det som du förväntade dig innan du skaffade barn?
Både ja & nej. Jag tror ingen kan förstå hur otroligt mycket kärlek man kan känna till en så liten person, inte förrän man själv har barn. Samtidigt så tror jag inte heller någon kan föreställa sig hur jävla tufft det kan vara ibland, med skrikiga nätter & otroligt lite egentid.


Tycker du att ni får den uppmärksamhet som ni/du vill ha kring erat barn av familj och vänner? (Nu när erat barn börjar bli större)
Ja, det tycker jag absolut! En del av våra vänner frågar först hur det är med Leo, innan de undrar hur det är med oss. Samma sak gäller hans morföräldrar/farföräldrar, Leo är nästan alltid samtalsämnet.

Finns det något som du tror skulle underlätta eran vardag, som ni inte har eller inte får hjälp med?

Mja, när man är som tröttast så önskar vi nog att våra föräldrar bodde närmre, så vi enkelt bara kunde be dom passa Leo i några timmar.  Men nu bor bådas föräldrar minst 4 mil bort, så det blir lite klurigt.
Annars är det nog bara matriella ting, som att jag skulle kunna äta maskar för att få en hiss!



Köpte ni något innan Leo kom, som var helt i onödan, men som ni trodde att ni skulle ha mer nytta av?
Nja, vi köpte nog det mesta som vi faktiskt behövde. Vissa saker i vårat lilla "Leo-apotek" har inte använts än, men det kommer vi nog göra i framtiden. Annars vet jag inte riktigt, vissa kläder som vi köpte hann han inte använda då han växte i väldans fart!

Har du slutat med lchf?

Ja, det har jag. Jag höll det i cirka två veckor, sen orkade varken jag eller min kropp mer.

Blir de någon diet igen eller är du nöjd som det är nu?
Mja, jag ska nog ge upp dieter en stund & bara hålla mig till sunt förnuft. Lite tallriksmodell, men med mycket grönsaker tror jag är en bra grej. Sen självklart hålla nere på socker & sötsaker överlag.

Vad jobbar du med?
Jag är receptionist/servitris på ett hotell, där har jag jobbat sen jag tog studenten 2008.

Brukar du göra egen mat till Leo?
Ja, numera ger vi Leo i stort sett alltid av den maten vi äter. Vi skär det bara i mindre bitar & tänker på att inte salta maten. Han älskar det!


Har du isf något bra recept att dela med dig av?
Mja, han äter ju det vi äter.
Leo älskar köttfärssås & spagetti,  & lasagnen han fick smaka häromdagen var otroligt populär!
Men recept har jag nog inte, det är bara på känn, vad det gäller lasagnen så googlar jag så det blir lite olika varje gång.
Däremot gjorde min kära fru en päronpuré till Leo förra veckan, den var uppskattad.
Tror hon skar päronet i små bitar, kokade det en stund med lite vatten, sen kryddade hon med kanel och hade i lite redning (om jag inte minns fel?). Sen lät hon det svalna lite & poff - eget tillehör till gröten!



Sen undrar jag om ni planerar syskon till Leo och isf hur många år ni vill ha mellan?
Syskon är ingenting vi planerar just nu, vi vill lägga all tid & kärlek på Leo så länge vi kan.
Vårat mål är att få bättre ekonomi, flytta till hus & resa med Leo innan vi funderar på syskon till honom.
Så om några år kanske, vem vet. Vi vill gärna att Leo ska vara så stor att han kan "ta hand om sig själv" i korta stunder, tex göra en macka & gå på toa själv, mm. Tror ingen av oss skulle klara/orka att ha två småbarn just nu, så det får vänta ett par år.
Men ett syskon vill vi ha, iallafall ett.



Hur ser du på framtiden? :)
Jag ser väldigt ljust på framtiden! Just nu längtar jag efter våren, sommaren & värmen. Jag vill att det ska bli höst också, så Leo kan börja på dagis samt så jag och D kan jobba båda två. Det kommer bli jobbigt men det är bra för det sociala för Leo, samt att vi kan få mycket bättre ekonomi vilket gör att vi kan "slappna" av mer som familj tror jag. Ibland vrider & vänder man på varenda krona, och ni som har varit där vet att det inte är roligt någonstans. Visst, pengar är inte allt, men det är en stor del av det.


Vad är du mest nöjd med dig själv?

Oj, svår fråga. Just nu, med degmagen i vädret, så är det väldigt svårt att se något jag är nöjd med.
iallafall kroppsligt. Men i övrigt, hm jaa. Jag kommer faktiskt inte på någonting just nu. En av de stunder då jag är mest nöjd & stolt är när Leo säger "Maa-maa", eller när han skrattar. Hans skratt smälter mitt hjärta!

Vilket är ditt bästa minne från gymnasiet?
Oj, det är så otroligt många minnen!
Ett härligt minne är just den dagen då jag verkligen lärde känna min fru & allra bästa vän. Det var på samarbetsdagen ute på Söra, bara några dagar efter att vi hade börjat gymnasiet. Allt var supernytt & jag kom såklart inte i samma grupp som någon av de få jag kände.
Vi klättrade i skogen & gjorde krångliga banor, a la fångarna på fortet fast i lightversion.
Sista hindret var att klättra över en gigantisk trägrej, som påminde om en syrulle, & jag var sist över.
Alla sprang emot mål-linjen, men jag satt där på syrullen & kom inte ner utan hjälp.
EN person stannade kvar & hjälpte mig, bara EN. Min underbara Therese, min hjälte.
Hon räckte ut sina armar & sa "Jag tar emot dig!".
Jag hoppade & ja, det slutade i en skrattande Märy&Therese-hög som låg där på marken.
Sen den dagen var hon min tjej, min bästaste tjej som räddade mig när ingen annan ville!



Om du fick gå tillbaka och uppleva en timme i ditt liv, vilken timme skulle du uppleva igen?
oj, det skulle nog bli den timmen efter att Leo föddes. Innan jag åkte ner på operation, innan all smärta efter klippet kom. Den timmen då vi bara njöt av att ha vår efterlängtade son hos oss, den timmen då vi ringde våra föräldrar & berättade att "nu är han här!". Den lyckan var så enorm!


Vad vill du göra inom de närmsta 5 åren?
Jag vill bo i ett hus, med min underbara lilla familj. Kanske ett till barn på gång, beroende på hur tex. ekonomin ser ut. Jag vill arbeta på ett ställe där jag verkligen trivs, där jag får göra det jag tycker är roligt. Jag vill åka till Thailand en gång om året, men det är nog mest bara drömmande, haha.


Om du vann 100 milj. kronor, vad skulle du göra med pengarna?
Köpa ett hus! Och betala av bilen & lite småsaker. Typiskt vuxengrejer, eller hur?
Sen skulle vi absolut ta en Thailands-resa, utan tvekan!
Sen skulle vi lägga undan mycket av det till Leo såklart.


Vad är det bästa med att ha barn?
KÄRLEKEN, utan tvekan!

Om du hamnade på en öde ö, och fick ta med dig 3 saker, vad skulle du ta med då?
Åh, en så klassisk fråga! Haha, jadu. Jag skulle nog ta med mig en helikopter med überbra gps & pilot , så jag kunde åka hem ;)

Vilken är din favoritbok?
Jag älskar Sophie Kinsella-böckerna, jag fastnar direkt!


Om du fick jobba med EXAKT vad du ville, vad skulle du jobba med då?
om jag klarade av blod, mm, så skulle jag utan tvekan jobba som barnmorska!
Det måste vara ett av de mest underbara jobb man kan ha, stor eloge till alla barnmorskor!

Vilket är ditt bästa mys-tips?
Mystips? Haha jadu, tända ljus & glass är aldrig fel ;)

Om du fick träffa vilken person du ville levande/o-levande, vem skulle du träffa då?
jag tror att det skulle bli min farmor faktiskt. Hon dog när jag var 10-11 år & minnena av henne börjar bli väldigt suddiga. Samtidigt så saknar jag henne så enormt mycket, jag skulle så gärna vilja att hon kunde få vara med & se Leo växa upp. Älskade farmor!



Sådärja, någon som har fler frågor? Fire away!





Kommentarer
Postat av: FRU

DU TOG JU INTE MED MIN FRÅGA DEN HÄR GÅNGEN HELLER!!!:@



Annars ja, det var redning;)

Och jag skulle ta emot dig om du satt på en gigantisk syrulle tusengånger om<3 SMACK!

2011-02-17 @ 12:45:58
Postat av: Cissi - mamma till Cornelis

Hej. Jag missade helt frågestunden :)

Nu har jag iofs fått svar på typ alla mina frågor, haha. Men jag undrar om D är helsvensk? Tänkte eftersom han hade ett så speciellt efternamn :))) (supefint förövrigt)



Kramar

2011-02-17 @ 21:57:51
URL: http://annaceciliat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!