Vecka 26!

2012-10-03 |09:12:31
Ojoj, det är redan onsdag igen! 
Det betyder att vi smyger in i vecka 26, alltså 25+0.


Lite info från internet:
Fostret är ungefär 33 centimeter och väger runt 700 gram.
Det kan knyta sina händer och även få tag på sina fötter. Näsborrarna börjar öppna sig.
(Lillebror-räkan vägde 664gram när vi kikade på honom förra tisdagen, så han följer veckorna rätt bra med vikten)


På en del sidor står det att jag är inne i tredje & därmed sista trimestern.
Men på en del andra sidor står det att det är från 27+0 eller 28+0, så jag väntar nog med att säga/tänka att jag är i tredje trimestern. Sålänge räkan mår bra så kvittar det ju faktiskt!
 
Hur mår jag nu, i vecka 25+0?
Magen börjar vara rejält i vägen, att sitta på huk/böja mig ner en längre stund går nästan inte. Så när vi nattar Leo så får han sätta sig/ställa sig i sin säng för att jag ska kunna pussa & krama på honom. 
Likadant när jag ska ta upp något från golvet eller ta på mig skorna, jag får göra det fort som tusan innan jag får syrebrist pga kalaskulan.
 
Halsbrännan vill inte ge sig, tar nu starka tabletter emot det. Ska prata med bm nästa vecka när jag ska dit, för att se om det finns något jag kan göra. Försöker undvika sånt som förvärrar halsbrännan, men det är inte alltför lätt hela tiden..
Annars mår jag faktiskt bra, blir fortfarande sådär hemskt illamående ibland, men det är när jag har slarvat med ätandet & blir sådär panik.hungrig som man kan bli ibland. Då kommer illamåendet plus halsbrännan, ingen bra kombo alls! Jag är supersupertrött, men försöker verkligen ta järntabletterna iallafall varannan/var tredje dag, även om jag får så extremt ont i magen av dom! 
Foglossnig har jag inte sett röken av änsålänge, får lite smärta i svanken & ryggslutet/höfterna om jag har gått mycket eller suttit stilla i bilen väldigt länge. Men den smärtan är ändå helt okej om man jämför hur jag mådde med Leo i denna veckan! (kolla gärna bakåt i bloggen, från feb/mars 2010).

Lillebror är himla vild i magen, han sover en liten stund såhär på morgonkvisten & lite på kvällarna mellan ca 19-21, men annars är han supervild! Inatt vaknade jag fler ggr av att han puttas & hoppar runt där inne i magen, men det stör mig inte alls att bli väckt av det - tvärtom så ligger jag med en hand på magen & bara myser till hans rörelser. 
(Haha nu när jag skriver så knackar han till lite ibland).
 
 
Oj så mycket text det blev, förstår er om ni inte orkar läsa men jag vill gärna ha mycket nerskrivet så jag kan kika tillbaka när jag är längre fram i graviditeten eller sen när Lillebror har kommit ut. 

Här kommer iallafall två pyrfärska bilder på kalaskulan med världens finaste lillebror i ; 
 
 
 

(De gamla bristningarna från när Leo var i magen lyser såhär i dagsljus, men annars tänker jag faktiskt inte så mycket på dom. Har änsålänge inte fått några av denna lilla räka, jippi!)
 
Kommentarer
Postat av: Sara

Jätte fin mage men inte så stor? :) Hoppas du får bukt på halsbrännan. :)

2012-10-03 @ 18:21:10
URL: http://ourson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!