Recept Pastagratäng

2013-02-10 |13:17:38

Fick frågan om receptet på pastagratängen, jag improviserade mig till den & den blev jättegod!
(Smakade väldigt likt en lasagne fast det gick tusen ggr fortare!)
Jag älskar att det är något man kan slänga ihop på sånt man oftast faktiskt har hemma, så man slipper handla hela tiden.

Till en stor glasform á la Ikea så hade jag:

Ca 400 gram köttfärs
2 dl creme fraiche
1 frp krossade tomater
1 gul lök
1 köttbuljongtärning
Ca 4 portioner pasta(jag valde skruvar)
1 liten påse riven matlagningsost
Ev. Lite maizena

Gör såhär:
Hacka löken i ganska små bitar & stekte den, lägg den sen i en skål medan du steker köttfärsen.
(Samtidigt kokar du pastan).
Krydda köttfärsen efter behov, jag hade i timjan & salt&peppar & en köttbuljongtärning.
Häll på löken, de krossade tomaterna & creme fraîchen. Låt puttra lite.
Ha ev i lite maizena om det blir alldeles för rinnig konsistens.
Häll av vattnet från pastan när den är klar & blanda sen i den i köttfärssåsen.
Häll ut i glasformen, strö över osten & skjuts in i ugnen på någonstans mellan 225-250 grader. Tiden är svårt att säga, men runt 10 minuter tog det innan osten hade fått fin färg.
Servera med sallad & en klick creme fraiche. Voilá, sjukt god & enkelt vardagsmat! (Som funkade alldeles ypperligt en lördag också!)


Testa & berätta vad ni tyckte?

Kommentarer
Postat av: Sarav

Det blir det till middag idag. Tack :)

2013-02-10 @ 15:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!