Matexempel

2013-05-08 |21:10:15
Jag har fått frågan om jag kan lägga upp vad jag äter en vanlig vecka, på ett ungefär. 
Haha mitt minne är bra, men ibland är det också otroligt kort så jag ska försöka komma ihåg vad jag äter & inte men kan inte garantera att jag minns allt. Kan försöka med iallafall 3 dagars mat? 
 
Jag har 30 propoints att äta per dag.
 
Så, på ett ungefär :
 
Dag 1
Frukost: Havregrynsgröt med skivad banan & lite mjölk, 1 kopp te  = 5 pp
(1 dl havregrynsgröt, banan, 1 dl mellanmjölk)
 
 
Lunch: Pastasallad med kyckling = 9 pp
(1,5 dl penne, ½ kycklingfile, grönsallad,gurka, tomat, finhackad rödlök, 1 kokt ägg, 3 msk lätt creme fraiché med pressad vitlök)
 
Mellanmål: 1 skyr-yoghurt med skivad banan = 3 pp

Middag: Bakad potatis med keso&skink-röra = 6 pp
(Bakpotatis, 3 msk keso 4%, 4 skivor skinka skuren i småbitar, hackad smörgåskrasse)
 
Kvälls-mellanmål: Fil med flingor = 6 pp
(2 dl filmjölk 3%, 2 dl special K-flingor)
 
Totalt : 29 pp
 
 
--------------------------------------------
 
 
Dag 2

Frukost: Rostmacka med ägg, 1 kopp te = 6 pp
(Rostbröd, 1 kokt ägg i skivor, 2 tsk smörgåsmargarin)

Lunch: Pannkaka* med sylt & grädde = 7 pp
( 2 pannkakor, 2 msk jordgubbssylt från squeezyflaska, 4 msk ovispad matgrädde 10%)
 
Mellis: Smörgås med smör & ost = 6 pp
(1 skiva potatislimpa, 2 tsk smörgåsmargarin, 2 skivor prästost 17%)
 
Middag: Tacos = 8 pp
(2 dl ica nachochips, 1 msk riven taco-ost, 3 msk gräddfil 12%, ½ hekto nötfärs 15%, salsa, grönsaker)
Alternativt = 6 pp
(2 taco mini tubs,½ hekto nötfärs 10%, 2 msk riven ost mager 12%, 2 msk mini fraiché, salsa, grönsaker)
 
Kvälls-mellanmål: Frukt med vaniljkesella = 2 pp
(Den frukt som finns hemma eller som jag är sugen på, 3 msk vaniljkesella)
 
Totalt: 29 pp, alternativt 27 pp
 
----------------
 
 
Dag 3
 

Frukost: Knäckebröd med keso & kokt ägg, 1 kopp te = 7 pp
(2 skivor falu rågrut, 1 kokt ägg i skivor på ena brödet, 2 msk keso 4% på andra skivan bröd)
 

Lunch: Raggmunk med bacon = 7 pp
(1 raggmunk, 2 skivor bacon)
 

Middag: Kyckling-gegga med pasta = 10 pp
(1 portion tagliatelle, ½ kycklingfilé, 3 msk milda mat extra 4%, 1 dl paprika chili creme fraiché, grönsaker)
 
Kvälls-mellanmål: 1 fralla med smör, 1 kopp te = 5 pp
(1 fralla, 3 tsk smör)
 
 
Totalt: 30 pp
---------------------------------
 
 

Det här är bara på ett ungefär hur 3 dagar kan se ut för mig i mat-väg. 
Men det kan också se helt annorlunda ut, att jag struntar i frukost & äter mycket frukt/grönt till lunch för att kunna äta onyttigt till middag plus något gott till kvällen. Så gå inte & tro att jag håller mig ifrån sötsaker för det gör jag absolut inte! 
Det är en av de saker jag älskar med vv, att jag faktiskt KAN äta godis eller sötsaker då & då. Det är mängden det handlar om, & självklart att röra på mig. Rätt logiskt egentligen, men jag behöver köra med vv för att kunna kontrollera mig själv då jag väldigt lätt går & småäter eller äter gigantiska portioner bara för att det är så gott.
 
 
 
 
 
*  Pannkaksreceptet finns på pannkakor.se,vi gör klassiska pannkakor & får ut mellan 10-15 pannkakor på en sats.
 
Kommentarer
Postat av: Jenny Saltis

Åh vad bra! Tack så mycket! :)Med mig är det bra! Skönt med en ledig dag och bara få lata sig lite! :)

Själv har jag varit slarvig/sparsam med mina PP också. Igår hade jag 10 PP kvar när kl. var 23:00 och fortfarande mätt efter middagen - hade inte ens nåt hemma heller för att fylla ut med. Klantigt!

Jag ser också VV som ett verktyg att begränsa mig, och "kontrollera" att jag inte äter för mycket! Samtidigt KAN man äta godis/chips m.m, samtidigt som man går ner i vikt! :D Underbart!

Hejjar på dig, och följer din blogg! :D Bamsekram

2013-05-09 @ 12:11:47
URL: http://jennykarlkvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!