Att amma eller ge ersättning?

2013-01-22 |14:25:41
Jag fick ett mail från en av er läsare, ang ersättning/amning. 
Jag tänker inte skriva vad som skrevs i mailet eller så, men det var ett positivt mail som värmde mig ända in i hjärtat. (Ja,okej jag blev lite tårögd där en stund..)
 
Jag tycker det är så konstigt att det alltid ska vara sån debatt om amning & att ge ersättning, tycker ni inte det? Mat som mat kan jag tycka. Okej,visst, man kan inte komma ifrån att bröstmjölk faktiskt ÄR det bästa för bebis att få. Så är det ju, det kan man inte sticka under stol med. 
MEN, är det inte också jätteviktigt för bebis att ha en välmående mamma? 

Att amma en skrikande bebis dygnet runt, få variga & blodiga bröstvårtor som gör ondare än själva förlossningen i sig, att känna sig som en läckande mjölkstation, att känna sig så enormt otillräcklig som mamma, att se att bebis inte blir mätt & ändå bara få kommentaren "forstätt amma, det blir bättre!"... 
Nej, det ÄR inte kul. Det blir både psykiskt & fysiskt jobbigt, man tär enormt på kroppen & sen alla tankar i huvudet på det. Nej, usch! 

Jag försökte amma Leo, det gick i kanske 2-3 veckor men sen sinade min mjölk & han blev inte alls mätt.
Samma med Max, fast denna gången kunde jag bara amma i lite mindre än 1 vecka. Väldigt lite alltså. 
Jag hade mjölk, herrejösses jag hade mjölk till en hel by kändes det som, MEN den var inte fettig & mättande. Max kunde äta från båda brösten i över en timme & när han var färdig så skrek han efter kanske 2-3 minuter. HAn var hungrig igen & jag förstod verkligen inte hur det kunde vara möjligt. Vi gav då ersättning & han klunkade lätt i sig mellan 60-90 ml! Efter att det hade hänt ett par ggr så insåg både jag & D att han faktiskt inte blir mätt alls på mig & min mjölk. 
Jag pratade med min mamma om detta & även min mormor (yes, vi pratar om i stort sett allt i min familj), de berättade båda två att de hade samma problem när de fick barn. Då kändes det mer bara som att vi fick acceptera att jag kan faktiskt inte amma. 
Eller jovisst, amma kunde jag, men jag kunde inte mätta mitt barn. 
Därför övergick vi helt till ersättning & det är vad Max får i dagsläget. Han äter allt mellan varannan till var fjärde timme, precis som vilket 2 veckors-bebis som helst. Han mår bra & är en pigg & glad bebis, vilket gör mig till en otroligt lugn & glad mamma. 

Jag VET att jag gör det som är bäst för både mig & mitt barn. 
Ego, kan säkert en del tycka. Att jag inte försökte mer eller längre, det finns ju amningshjälp & allt vad det heter. Ni är självklart välkomna att tycka vad ni vill om mitt val, men jag VET att jag gör det rätta. 
En ledsen, deppig & förvirrad mamma är inget jag vill vara. Inte till någon av mina underbara söner. 
Jag mår så mycket bättre,både fysiskt & psykiskt, sen jag la ner amningen. Och det är jag helt säker på att både Max & Leo märker av, det är jag 110% säker på. 
 
Mina barn går alltid först, precis som för de allra flesta föräldrarna, och det här är vad som är bäst för oss.

Vill också poängtera att jag sen absolut inte allt är emot amning, nej nej! 
funkar det bra & man kan amma så är det ju toppen, tummen upp & heja er. 
Amning är bara inte något för mig, utan jag tackar gudarna (eller kanske den som uppfann det?) för att ersättning finns. Tack!
 
 
Kom gärna med era egna tankar, vad tycker ni om aming/ersättning? 
 
 
(vi ger NAN till Max, då vi har lärt oss den hårda vägen via Leo att babysemp kan ge bebis ont i magen..)
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Nina

Innan Ebba kom sa jag till mig själv att jag skulle försöka amma men om det inte gick så skulle jag inte kämpa ihjäl mig, då skulle jag övergå till ersättning. Jag tror som dig, barnet mår så mycket bättre av en lugn harmonisk mamma än en som stressar sig över att amningen inte fungerar. Nu har jag haft sådan jävla tur att jag knappt vågar glädjas åt det för det kan lika gärna vända imorgon. Jag hade ställt in mig på att det inte skulle gå, att jag skulle få kämpa och böka, men jag kan hel-amma och Ebba får i sig allt, jag har inte lidit av blödande, ömmande bröst eller mjölkstockning, än så länge iaf! Jag är tacksam för varje dag som jag kan amma, men vänder det så kommer jag inte kämpa ihjäl mig, nej då finns ersättningen där som vi tänker ta! :)

2013-01-22 @ 15:58:34
Postat av: Sandy

Tack för ett så fint inlägg!

2013-01-23 @ 13:30:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!