vecka 16

2009-12-26 |08:20:02
idag går vi in i vecka 16, alltså 15+0.
Helt galet, om man räknar att det är 4 veckor på en månad så har vi redan gått fyra månader!
Det stramar & drar i magen för fullt, men om det är små antydningar till fosterrörelser vet jag inte.
växtvärk snarare,skulle jag tro.



Nu är bebisen ungefär lika stor som en avokado, precis under 12 cm, och väger cirka 100 gram.
Under de kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då bebisen dubblar sin vikt och blir längre.


Bebisar är lekfulla både i och utanför magen. Din bebis har kanske upptäckt sin allra första leksak – navelsträngen – som kan vara rolig att dra i och klämma på. Även om bebisen kan ibland kan klämma tillräckligt hårt för att minska syretillförseln, behöver du inte vara orolig för att den ska hålla tag så länge att det orsakar skada. Cirkulationssystemet och urinvägarna fungerar nu som de ska och bebisen drar in fostervatten i lungorna och andas ut det igen.


Ibland kan det göra ont när du gör plötsliga rörelser. Ligamenten på båda sidor av livmodern och bäckenet sträcks i takt med att bebisen växer. Det är helt normalt, men om det inte ger med sig utan fortsätter några dagar, eller förvärras, bör du prata med din barnmorska.



källa


Kommentarer
Postat av: Catrin

Jag har drömt att det är en tjej, senast igår.. :P och dom flesta tror det är en tjej också, men det återstår att se.. :) nu mår jag bra, mycket piggare och inte lika illamående.. fast jag brukar få lite ont i magen framåt kvällen, känns typ som den är lite svullen.. och ryggen har jag börjat få ont i också.. :/ ja, men du borde bli piggare snart.. :) jag tror jag började läcka i v.17.. iaf så jag märkte det och det va ganska mycket.. kan ju ha läckt lite innan också.. :P hoppas ni fick en trevligt jul!! :) kram

2009-12-26 @ 20:43:30
URL: http://catrinwarg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!