bajstårta

2009-10-06 |17:48:56

Bajstårtan är en tårta som ger en lagom chockverkan på mormor och farmor om den serveras på kalas. 
Det här behöver du: 
3 150 gram smör 
3 200 gram mariekex 
3 2 äggulor 
3 1 deciliter socker 
3 2 matskedar kakao 

1. Smält smöret. 
2. Lägg kexen i dubbla fryspåsar. Bryt sönder kexen tills bitarna är stora som cornflakes ungefär. 
3. Vispa äggulorna och sockret. 
4. Tillsätt det smälta smöret och kakaon. Rör om. 
5. Häll i kexbitarna. Massera smeten med händerna tills allt blandats ordentligt. 
6. Lägg smeten på ett fat och forma den som du vill att den ska vara - koblaffa eller dinosauriebumling bestämmer du själv ... Täck med en plastfolie och ställ in i frysen i en halvtimme före servering. Om du gör den så långt i förväg att den blir genomfrusen kan du ta ut den någon timme före servering så den hinner tina. Tårtan kan förvaras i kylen i några dagar. 
7. Vid servering skärs bajstårtan i skivor. 

Man kan få mycket inspiration från Millas kalastårtor. Vi gjorde en variant av bokens pytontårta. 
En slingrande ormtårta kan ju sätta sting på vilket kalas som helst. 
Tårtan ser ut som en ringlande orm och räcker till många.
Kommentarer
Postat av: Manda

mmmmm Bajs!

2009-10-06 @ 19:00:35
URL: http://dokiminkxmanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!