dagens pics & förlossningstankar

2010-06-13 |19:10:25
Vi körde på hemma-fika-tajm förut, jag & tjejerna.
(& lille Billyboy såklart!)
-----------
Jag har precis mumsat en jättegod pastasallad som jag slängde ihop,
med bacon, halloumiost, ägg & till den lite tzatziki.
Mums, minst sagt! 
Det bästa med magen är att jag aldrig behöver ett bord att ställa ifrån mig saker på,
otroligt bekvämt faktiskt.

Nu kikar jag på 16 & pregnant,
stackars tjej som låg med hemska värkar i typ 26 timmar innan hon fick kejsarsnitt.
Usch, det är nog min mardröm.
Jag vill verkligen föda normalt, men krisar det så blir det ju absolut kejsarsnitt,
men neej jag vill ha en "vanlig" förlossning.

Det är många tankar runt förlossningen nu.
Hur vet jag när det är dags? 
(Om någon säger "man bara vet" så slår jag till den personen!)
Hur ont gör det?
Vad sa jag ha för smärtlindring?
Hur lång tid tar det?
Hur ont gör det efteråt?
Börjar man amma på en gång?
Det finns tusen frågor i min lilla skalle,
förstår inte riktigt hur dom får plats där inne.

Det enda jag vet är att:
jag vill ha lavemang när vi kommer in, att blaja på mig är en av de saker som skrämmer mig lite.
(visst, händer det så händer det,men kan jag undvika det så gör jag det väldigt gärna!)
jag vill pröva lustgas, akupunktur & att bada/duscha.
Ryggmärgsbedövning & liknande "sprutgrejer" tar jag bara som sista utväg,
då ska jag vara så borta av smärtan att D får bestämma det.
Jag vill inte ha onödiga kanyler/slangar i/på mig, eftersom jag är extremt nål -& sprut-rädd!
(& nej, akupunktur är inte samma slags nålar.)
Jag vill krysta i den gamla hederliga ställningen, typ liggandes.
jag vill inte se/känna när huvudet kommer ut.
Jag vill inte se moderkakan när den är utkrystad.
jag vill få hjälp & kläm på amningen innan vi åker hem från bb.

Sen kommer jag inte på något mer,
men det finns förmodligen mycket mera att lägga till där.


Ni som har fått bebisar, är det något speciellt som ni är väldigt nöjda med efter förlossningen?
eller något som kunde ha gjorts annorlunda? 
Dela gärna med er !


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tiden efteråt gör ont o är obehaglig,kunde inte sitta upp eller knappt ligga för de ömmar. Ttcker typ de var värre än själva förlossningen...den tiden vill jag ej känna igen! En månad efter förlossningen som jsg är nu i är bra! Nu ömmar de ej längre eller drar o spänner:) lycka till märy skall bli så kul att se din baby o höra hur allt gick för dig!!



Love!

2010-06-13 @ 20:07:52
URL: http://mittlivv.blogg.se/
Postat av: Jasmine - Gabbes mamma

Hej maria!

för mig så var det som så att jag hade inte den blekaste aning om att Gabbe ville titta ut, visserligen var det så att min livmoderetap utplånades när Gabbe var i vecka 32+5.. och att jag därefetr fick rejäla blödningar och fick ligga inne på sjukhuset i 2 veckor därefetr just för att han inte skulle titta ut redan då. men när det väl var dags, gick mitt vatten och jag bara visste (men snälla slå mig inte ;D ) men så är det ju inte för alla .. när han först ville ut, dvs innan jag fick ligga inne på sjukhuset, hade jag inte den blekaste aning om att det var en början på vår förlossning.



Det gjorde jätteont, men direkt efter att han ploppade ut kände jag inget annat än lycka - visserligen var jag helt slut då min förlossning gick på ca 2 timmar med ständiga sammandragningar.

Men jaf kände inte ett piss efter, mer ä den där slutheten..

Den enda smärtlindrigen jag tog var lustgas, bara för att jag kände för det just då.. så känn efter och välj det du vill ha precis då, med ngn tanke bakom kanske :P liksom bara en föraning om vad du har tänkt dig - det är mitt tips, att inte hänga upp sig så mkt på någonting precist..

Hur lång tid det tar beror ju alldeles på hur hela situationen ser ut, men oroa dig inte för det - försök så gott som det går att ta det som drt kommer, ÄVEN om det är svårt, vilket jag verkligen vet att det är..

Eftersom ammningen inte sätter igång för alla på en och samma gång med förlossningen, så försöker man redan från början - direkt när han/hon kommit ut, får dem oftast testa att suga på tutten.. men det är ju inte säkert att det kommer ngn mjölk - jagvar tvungen att få hjälp med massage (och då menar jag verkligen massage, en underläkare kom in till mig och visade hur jag skulle massera brösten för att lättar stimulera köttlarna - det va lika kul som det låter =)!



men försök att inte oroa dig, det är bara jobbigt . men som sagt så förstår jag verkligen att det är svårt!!

oj, herrenminjesus vad långt jag har skrivit, men hoppas att du fått lite svar på frågorna! =) Kram!



2010-06-13 @ 21:20:32
URL: http://mammasvilding.blogg.se/
Postat av: Catrin

Det där med att blaja på sig tänkte jag också innan, nee gud vad pinsamt om det skulle hända, det vill jag inte göra.. men när du väl är där och ska föda och har värkar så bryr du dig inte om ifall du nu skulle råka göra det.. och dom som jobbar där är ju vana med att det händer.. jag tror att det kanske kan vara jobbigare att ta lavemang och behöva springa på toa hela tiden när man har värkar.. jag blev lösare i magen och fick gå lite oftare några dagar elr om det va nån vecka innan Leo kom, troligtvis för att tarmen börjar tömma sig inför förlossningen.. nog om bajsprat nu.. ;) förlossningen kommer göra skitont och man vill bara försvinna, men ändå är man så himla fokuserad, sen när plutten har kommit ut glömmer man hur ont det gjorde på en gång nästan, konstigt det där, men bra! ;) Hur ont det gör efter beror ju också på hur mycket du spricker.. jag hade väldigt ont när jag satt efter och fick väldigt ont nere i ryggen om jag satt för mycket under dagen.. men det blev bättre och bättre väldigt fort! Det kommer nog gå kanon ska du se!! Ska bli spännande att se hur eran plutt ser ut! Leo va väldigt lik sig från tittut bilderna när han kom ut! :) Kramar och lycka till när det är dags!

2010-06-13 @ 21:53:19
URL: http://catrinwarg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!