Barnkliniken & ett rop på hjälp!

2011-02-02 |21:03:51
Imorse ringde vår Bvc-tant, som om hon hade fejan & kunde se hur dåligt Leo hade sovit.
Hon lyssnade & mm'ade & tillslut sa hon att hon inte kunde ge något mer tips än att ringa Barnkliniken.
Sagt & gjort, jag ringde dit & vi fick en tid bara 1 ½ timme senare.

Precis innan vi åkte dit ramlade Leo i hallen & nappen åkte upp emot skinnflärpen mellan de övre framtänderna( om han hade haft några ), så han blödde ut munnen & var jätteledsen.
Usch, det gjorde så ont att se honom så ledsen & inte kunna göra mer än att hålla,krama,schhh'a, skölja med vatten & försöka lugna honom.
Tror däremot att det gick över rätt fort, även om det fortsatte komma blod-dregel så tror jag att Leo glömde smärtan iallafall.

Så, klockan 13 befann vi oss på Nyköpings Barnmottagning.
Vi fick sitta i väntrummet en stund & sen fick vi komma in.
Leo blev vägd & mätt, & en läkare klämde & kände på honom.
Men nejdå, de hittade inget fel alls. inget över huvudtaget.
Och visst, absolut så är det jätteskönt att det inte är något fel,
men vi hade ju velat ha en anledning som gör att han sover så dåligt.
Något som vi enkelt kunde fixa med specialkost/alvedon/någon annan mirakelkur.
Nej, det vi fick med oss hem som hemläxa var att ge honom mer fet mat på kvällen,
så han står sig längre.
Läkarna tror att han skriker för att han är hungrig, att han inte blir mätt på det vi ger honom på kvällarna.
Vi fick göra ett mat & sov -schema för Leo, men dom tyckte att det såg helt normalt ut.
Det enda dom tyckte vi kunde ändra på var att ge honom gröt innan sovdags, istället för ersättning/välling.
Och de skulle skicka en remiss till dietisten, så han/hon kunde gå igenom exakt allt Leo äter på en dag/natt.
Detta kunde ta en till flera veckor & jag ville bara slå till henne när hon sa det till oss.
Jag hade sån lust att skrika "Men hallå! Vi sover max 2-3 timmar per natt & jag jobbar heltid nu! Det går INTE! Jag gråter varje natt för att jag är så trött & vet att jag inte kommer få någon långvarig sömn på hur länge som helst!"
...Men det gjorde jag såklart inte, för jag är en fegis som ändå har stor respekt för läkare & hatar att säga emot.


Tänkte ta & lägga upp Leos mat & sov-schema när jag ändå håller på,
så får ni JÄTTEGÄRNA kommentera om det är något ni tycker ser skumt ut.
(eller om ni har några andra tips, vi tar emot allt vi kan!)

09.00 - Frukost : gröt med någon fruktpuré.
09.30 - Sover ca 30 minuter.
10.00- Leker, busar
12.00- Lunch : en hel burkmat, från 6 mån. (Ibland med lite fruktpuré till efterrätt)
13.00- Sover ca 30 minuter (ibland 40 min)
14.00 - Leker, busar
15.00 - Mellanmål, antingen 230 ml ersättning/ 200ml välling(havre) eller gröt.
16.00- Sover i ca 1 timme
17.00 - Leker, busar
18.00 - Middag: En hel burkmat, plus lite av mamma&pappas mat(beroende på om det är Leo-vänligt eller ej).
19.00 - Badar ibland, annars busar för fullt så han ska bli trött
20.00 - Godnattmålet: 230 ml ersättning oftast, eftersom han konstigt nog står sig längre på det än vällingen.
20.01 - Leo somnar för natten (hoppas vi varje gång..)
00.00 - Leo börjar gnälla, som på 2 sekunder går över till gallskrik.
00.20 - Vi ger upp & ger honom 210ml ersättning.
00.21 - Leo somnar om på stört efter maten (dock inte till maten!)
02.30 - Leo gallskriker, som ett panikskrik ungefär.
02.40 - Vi försöker ge honom nappen, hålla i handen, schh'a, sätta på speldosan..
02.50 - Vi ger oftast upp & ger honom 210 ml ersättning igen.
02.51 - Leo somnar som en stock igen.
04.00 - Leo gallskriker återigen..
04.30- vi ligger & pinas i vår säng, fast beslutsamma om att han ska somna om själv.
04.45- En av oss ger upp & går dit, ibland funkar nappen & ibland inte.
06.00 - Leo vaknar & vill ha sitt "morgonmål", 210 ml ersättning. Somnar sen om en stund.
07.30 - Leo är klarvaken & vill upp ur sin säng så han kan börja leka!


Saker ni bör veta ;
Leo sover i egen säng, det har han gjort sen han var runt 1 vecka.
Leo sover i eget rum, det har han gjort sen 2 månader tillbaka.
Vi tar inte upp honom på natten, behöver vi byta blöjan så görs det böjd över honom i hans säng.
Hm, ja det var nog det?
Jo just ja, Leo har jättesvårt för välling, han gillar det inte alls.
Vi har testat att bara ge honom ljummet vatten, men han dricker 2 klunkar & börjar sen gallskrika när han känner att det är just bara vatten.


Så, tips?



Kommentarer
Postat av: Lillemor

Hej Gumman!!

Usch vad jobbigt ni har det!

Har du provat olika vällingar?? Vi kör med Majsvälling, Manfred gillade inte Havrevällingen. Men Majsvällingen är söt precis som ersättningen så det funkade!

Hoppas verkligen att det kommer bli bättre för er o att ni kommer på någon lösning.

Kramar/ Lillemor o Manfred

2011-02-02 @ 21:30:23
Postat av: linnea

Vilket skit :( Ge FULLKORNS GRÖT från 8 månader innan läggdags. Efter det hejar jag på BAD innan läggdags för att slappna av, smörj in honom & massage efter det.. Efter det är han förmodligen väldigt trött & vill sussa! Du kanske kan försöka att ge honom välling och INTE ersättning, han börjar bli för stor för det, någon välling måste han ju tycka om. Köp tetror av OLIKA sorters välling, finns ju massor av sädeslag! Det som han fastnar mest för kan ni ju köpa hem i stor förpackning :) Lewis gillade och sov som en gud på Fullkornsvälling med päronsmak, testa den är från 8 månader!!! Släng ersättningen, jag looovar att det är den som ställer till det. Hoppas något funkar, ring om det är något <3

2011-02-02 @ 22:18:42
Postat av: Ida

Måste han sova så mycket på dagen?

Ni kanske kan pröva att hoppa över 16.00 vilan?

känns som att han kanske inte är riktigt trött när det väl är dags för att sova för natten?



Annars kan det väl va ett bra tips att fråga sin egen mamma? hur va ni själva som små, hur såg era mat- och sovtider ut? lycka till och hoppas att ni hittar vad det är som gör eran lilla kille missnöjd.

2011-02-02 @ 22:19:14
Postat av: Sandra - mamma till Minéa

När min dotter sov dåligt på natten slutade jag ge henne välling när hon vaknade. Jag tror att det blev en vana för både henne och mig att ge välling på natten. Så fort jag hörde att hon började låta gick jag upp och gjorde ordning välling och för henne blev det en vana att hon skulle ha välling för att somna om. Fick hon inte det vägrade hon somna om. Men en dag bestämde jag mig för att sluta ge henne välling på natten. De första nätterna var rent ut sagt ett helvete, hon skrek och var arg och skulle inte somna om. Men den fjärde natten vaknade hon inte och efter det har hon sovit hela nätterna.

Jag är helt säker på att det var vällingen som störde hennes sömn.



Jag har tyvärr inget bra råd att ge dig, men hoppas det blir bättre snart. Utan sömn funkar man inte riktigt, speciellt inte om man jobbar.

Kram

2011-02-02 @ 22:45:09
URL: http://bluebirdfairy.blogg.se/
Postat av: Sofi

är han allegrisk mot nått, såg att du gav honom pannkaka. Kanske får han ont i magen av en del mat. De ska ju inte ha stekt mat innan en viss ålder. När jag slutade amma när Malte var 5 månader tyckte BVC att jag inte skulle ge honom ersättning. Har du provat att ta bort den?

2011-02-03 @ 09:55:52
URL: http://mssofi.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Hejhej. Eftersom det här har hållt på ett tag, kan det inte vara för han får sova i sitt eget rum utan er(mamma&pappa)? För barn har ett sätt att tänka på, ex: om mamman går ut från ett rum tror barnet att hon är helt borta och inte kommer tillbaka. Och det brukar hända i den åldern Leo är i. Så testa att ha han i erat sovrum i någon natt för att testa ifall det är det, för isåfall så kan han börja sova i sitt eget sovrum en senare tid, för det här är endast en fas som sedan går över senare. hoppas det var till en hjälp och att ni får sova mer!

2011-02-03 @ 15:51:41
Postat av: Catrin

Det kanske är bättre att ni tar upp honom när han skriker än att ge honom mat?? Det är bättre att ni tröstar än att flaskan gör det. Jag tror aldrig man kan skämma bort ett barn med närhet och kärlek. När han skriker är det kanske för att han behöver få komma upp för att känna sig trygg. Vi vaggar Leo till sömns i famnen varje kväll, det är bara då han somnar och han behöver den stundens närhet för att komma till ro och somna, och det tar bara fem minuter innan han sover som en stock. Likaså om han vaknar på natten och nappen inte hjälper då tar vi upp honom och vaggar honom i famnen en liten stund så somnar han om. Ni kanske också kan prova att lägga leo för natten lite senare, så han får sista målet för natten senare? Och han kanske behöver sova mer under dagen? Leo sover som bäst på natten när han sovit mycket på dagen. Han sover minst 4 timmar under dagen. Hoppas ni kommer på något som fungerar!!! Kram från oss!

2011-02-03 @ 18:13:32
URL: http://catrinwarg.blogg.se/
Postat av: Ida - mamma till Alva

Har ni provat att blanda vällingen med ersättning? 50/50. Det gjorde jag när Alva började med vällingen. Då kanske han tar den? :)



Hoppas ni kommer på nåt som hjälper så ni får sova :)



2011-02-03 @ 22:07:58
URL: http://idamariajosefin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Läs om nattskräck.

2011-02-04 @ 08:58:19
Postat av: Mikaela

Åh vad jobbigt det låter.. Du verkar vara en jättebra mamma så jag hoppas det löser sig att du får mer sömn snart! Du är verkligen superstark som jobbar heltid trots att du sover så lite.

2011-02-04 @ 11:58:23
URL: http://thisismikaela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!