Att studera till förskollärare

2013-12-20 |08:59:57
Jag fick en fråga här på bloggen igår, om det här med att studera till Förskollärare. 
Så jag tänkte berätta lite om det & bakgrunden till det & ja, lite smått & gott.
 
Såhär är det, jag har alltid älskat barn & bebisar så länge jag kan minnas. Sen har jag alltid vetat att jag ville jobba med människor. Jag skulle aldrig någonsin kunna arbeta på en fabrik eller något ställe utan mänsklig kontakt, så hatten av för er som faktiskt gör det! 
Hur som, jag valde ju att gå Hotell & Restaurang-linjen i gymnasiet, med inriktning på hotell & blev därmed utbildad receptionist. Efter studenten jobbade jag i ett par år på ett litet hotell där jag var receptionist/servitris/städ/alltmöjligt och gillade servicedelen och att alltid träffa människor. Men jag märkte hela tiden hur jag drogs till barnen när det kom familjer på besök, det var barnen jag pratade mest med & ville skoja/leka med. Jag kände också att restaurangbranchen var väldigt slitigt även om det är rätt kul också, det blev väldigt påtagligt när vi fick Leo. Då var det dödens död med alla supertidiga morgnar och alla sena nätter/kvällar plus allt helgsarbete, nej det var verkligen inte ultimat när man hade en liten pojkspoling. 
 
Så, jag började fundera på vad jag faktiskt ville bli när jag blir stor.. Jag funderade länge & det stod lite mellan undersköterska på bb/barnmorska & sen förskollärare. Att jag valde det senare är mestadels pga att de sena kvällarna, nätterna, helgerna & de hemska nålarna som ingår i barnmorskeyrket inte skulle fungera. Men jag kommer nog alltid vara lite svartis på de som faktiskt arbetar som barnmorska, det måste vara ett av de bästa jobben som finns! (Heja dig Victoria, som utbildar dig!)
Hur som, jag började titta närmare på förskollärarutbildningar både på distans & på olika skolor. Jag fastnade för distansutbildningen på Karlstads Universitet direkt, hemsidan var varm & kändes välkomnande. Sen läste jag vilka kurser det var & kände direkt att jag ville läsa alla med detsamma. Jag tog mig i kragen & bokade tid för att göra högskoleprovet eftersom jag inte hade toppbetyg när jag gick ut gymnasiet (tror jag hade 14,2 eller så i snitt) Sagt & gjort, den 31 mars 2012 gjorde jag högskoleprovet & ställde in mig på att få riktigt dåligt resultat som kanske 0,1 eller så. Det var ju 3 matte-delar & jag är värdelös på allt som har med matematik att göra så det kändes inte alls bra när jag gick därifrån. Men till min förvåning & glädje så fick jag 0,8 & jag blev jätteglad! 
Här hade jag även sökt till distansutbildningen på KAU (Karlstad Universitet) & även en förskollärarutbildning i Linköping om jag inte minns fel. 
Jag fick höra att om jag sökte utbildningarna på mina gymnasiebetyg så var jag endast med i en kvalgrupp, men om jag sökte med betygen plus högskoleprovresultatet så var jag liksom med i två kvalgrupper så det bådade gott tyckte jag. 
Och visst, på sommaren så fick jag veta att jag kommit in på utbildningen & gjorde ungefär hundra lyckoskutt hemma i vardagsrummet. 
I augusti började jag på min utbidlning & nu har det redan gått 1,5 år! Herrejösses! 
Vi lyckades även få en liten Max där i mitten, haha. Fick veta att jag var gravid i maj & att jag kom in på utbildningen i juli kanske, men det var aldrig någon tvekan om att inte ta min plats. Varför skulle jag inte utbilda mig? 
 

Visst, det har varit tufft som faan & många sömnlösa nätter & halvgjorda uppgifter, MEN jag har fixat det & jag är sjukt stolt över det. Jag ångrar mig inte en sekund, jag älskar verkligen att plugga & att utbilda mig till ett av de viktigaste yrken som finns. 
Det är jag som förskollärare som kommer vara en stor del i hur vi formar framtiden genom barnen, det ansvaret jag har är så enormt. Tänk bara själva, ni som har barn, ni skulle väl aldrig lämna dom till någon ni inte känner er trygga med & verkligen litar på? 
Jag vill ge alla barn en chans att utvecklas i sig själva, att lita på sig själva & deras kompetens & jag vill hjälpa dom att växa som människor. Barn är underbara, jag är helt säker på att jag har valt rätt utbildning & jag längtar tills jag får börja arbeta med barn dagligen!
 
Jag kan varmt rekommendera den här utbildningen via KAU, har endast hört bra om den & jag kan inte annat än att hålla med. Våra lärare är inspirerande & varma, vi skrattar alltid tillsammans på lektioner & närträffar, jag har träffat så underbara människor som jag nu undrar hur jag kunde klara mig utan, jag har även lärt mig så enormt mycket om barn & även fått en hel del tips som jag testat hejvilt på mina egna haha! 

Haha oj, vilket härlig novell det här blev! Ursäkta, jag flög iväg lite, haha!
Hur som, jag studerar alltså till förskollärare på distans (läser 100%) via Karlstad Universitet. Vi är på Campus i stan här i Nyköping varje torsdag, då har vi videoföreläsning som sänds från KAU. Varje termin har vi 2-3 närträffar på 1-3 dagar åt gången & då är vi alltså på plats på universitetet i Karlstad. 
Utbildningen är 3,5 år så jag har ungefär 2 år kvar nu, är färdig i januari 2016. 
Om någon har någon mer fråga så är det bara att hojta till, jag svarar gärna på era frågor! 
 
 
Här kan ni läsa mer om utbildningen jag går. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha söt du är:) först blir jag ju sjuksköterska 3 år utbildning o sen efter jag jobbat som det i nått år blir det förhoppningsvis barnmorska eller bvc sjuksköterska!

Svar: Ja det är en lång väg, men tror det är värt det tusen ggr om när man väl är färdig. Hejar på dig & tycker du är superstark som pluggar med två kids! Heja oss ;) kramar & godjul på er <3
Märy

2013-12-20 @ 21:30:31
URL: http://www.mittlivv.blogg.se
Postat av: Amanda

Hej!
Gogglade runt lite och hittade din blogg.
Jag funderar på att läsa samma program. Trivs du fortfarande?

Med vänlig hälsning, Amanda

Svar: Hej Amanda!
Absolut, jag trivs jättebra. Lärarna är superbra och väldigt inspirerande, de här 3 åren har flugit förbi och jag har haft så himla kul under tiden :) funderar du på att gå i Skolan eller läsa på distans? :)

Kram Maria
Märy

2015-04-09 @ 19:10:56
Postat av: Anonym

Hej jag funderar på att läsa utbildningen från karlstad på distans. Bor i Linköping. Jag har 2 barn och skulle behöva jobba varannan helg också. Tror du det är möjligt att hinna med detta? Kommer barnen få va på förskola/skola 8-17 varje dag? Jag jobbar varierat nu o pappan 7-16 så de har gått väldigt lite innan. 😨.Mvh Joeii

Svar:
Märy

2015-10-21 @ 09:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!