PAJ

2010-07-12 |10:27:43
yes, nu ska jag & Leo minsann vara husliga(lägenhetliga?),
vi ska göra fyra pajer!
Samma smak på alla iof, tre ska vara till mormors 80års-partaj den 23e.
Den sista pajen tar vi naturligtvis själva, mums!
Det här receptet använder jag, lånat härifrån ;

Ingredienser:

Pajdeg:

Fyllning:

Gör så här:

Börja med pajdegen. Låt smöret bli rumstempererat.

Blanda smör, vetemjöl och vatten till en deg. Använd gärna elvisp så går det fort.

Tryck ut degen i en pajform ca 22-25 cm i diameter. Ställ in pajformen i kylen eller frysen under tiden du gör fyllningen (helst minst 15 min).

 

Gör under tiden fyllningen. Riv osten. Skär skinkan i mindre bitar. Om du använder otillagad skinka (sidfläsk eller bacon) så kan du steka den i en het stekpanna först så den blir knaprig. Häll av fettet.

Vispa ägg, mjölk i en skål. Tillsätt muskotnöt, vitpeppar och salt efter behag. Hur mycket salt man behöver beror mycket på hur salt skinkan är. Med julskinka/helgskinka behövs nästan inget salt alls.

Tillsätt riven ost och skinkan och rör ihop allt till en smet som du sedan häller i pajskalet.

Grädda pajen i nedre delen av ugnen i 200 grader i 35-40 minuter.

sist jag gjorde den här pajen såg det ut såhär
Kommentarer
Postat av: N I N A svarar

Men usch! Alltså fulla män är fan det vidrigaste jag vet, dom ska alltid kolla så jävla konstigt och vara så otroligt närgångna. Jag skulle bli helt ställd om jag fick en såndär kommentar mot mig :S

2010-07-12 @ 15:17:26
URL: http://nicaah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!