skrik,amning & taggboll

2010-06-19 |20:16:37
inatt skrek Leo hela långa natten,
han somnade till en liten stund på pappa D's bröst & där sov han i kanske en timme.
Sen var det full rulle & därmed gapskrik ända fram till 3-tiden,
då försökte jag amma honom.
Men med galet såriga nipples så är det inte det lättaste,
& lägg till en jättearg/hungrig/frustrerad bebis på det!
Till slut kunde jag amma honom lite,
& det gjorde ont utav bara -pip-.
sen slumrade Leo om en liten stund för att sen vakna vid halv 6 & börja om sitt gallskriksmaraton.
Då gav jag upp & tog med honom till soffan,där vi ammade lite till & slumrade någon kvart eller så.

Amningen är så hemskt svår,
det gör extremt ont & när Leo suger tag så rinner mina tårar av smärtan.
Att pricka in min nipple i hans mun så den träffar gommen är också hur svårt som helst,
nästan helt omöjligt om man har en skrikbebis som vi lyckats få.
Dessa stunder känns ersättningen som en självklar utväg,
samtidigt som jag verkligen vill amma. Det har jag alltid velat göra, så jag vill verkligen kämpa in i det sista.
Så, idag gick jag & D i snigelfart på vår första tur med vagnen, in emot staden.
Eller nej förresten,sniglar körde om oss, för SÅ sakta går man om man har en taggboll mellan benen tack vare alla stygn/svullnader. Det högg & sved om vartannat, och pga svullnaden så går jag som om jag har en apelsin(i taggkläder!) mellan mina ben. Otroligt snyggt alltså.
Efter hundra år kom vi fram till staden, otroligt stolta eftersom det var första promenixen som nyblivna föräldrar.
Leo skötte sig exemplariskt i vagnen, han sov hela vägen dvs. 
Vi tog sväng inne på H&M, där vi köpte amningsbh'ar till mig.
Efter det tog vi en tur till Lindex, där vi köpte en dragkedjetröja+byxor till Leo, & vi använde oss av vår 30% rabatt som vi fick i en av startkitsväskorna som hängde med hem från BB.
Sen vidare emot Apoteket, där vi införskaffade bröstvårtskräm, bindor med typ hundra miljarder uppsugningsförmåga och -det bästa av allt- amningsnappar!!
(Helt klart bästa uppfinningen någonsin, smärtan halverades när jag sen ammade Leo med dom. Prisa gud!)
Påvägen hem var jag nära att svimma x antal ggr, jag är fortfarande väldigt yrslig & mitt järnvärde är kasst efter förlossningen. Så vi tog det ännu mera piano än innan, så nu kunde alla tanter med rullatorer köra om oss som om de vore ferrarribilar eller något. Men hey, skitsamma! 
Vi gick förbi LinneaBe & pratade lite med henne en stund, samt visade upp vårat lilla mirakel. 
Sen var det hemfärd & det var skönt det, för den turen var längre än vad jag egentligen klarade av kände jag sen. 

Vi har också haft besök av Pagen&Billyboy, Fru plus Sasse med familj. 
Tack för lejonet, det kommer passa finfint i Leos säng! 

Nej, nu är det alldeles för mycket text här,
ingen kommer orka eller vilja läsa om såna här trista saker. 

Imorgon blir det återbesök på BB & sen kommer min pappa som nu är morfar,
& D's far + familj (alltså Leos farmor,farfar & farbröder) & kikar på vår lilla skatt.
Men just nu myser vi i soffan med vår älskling, som faktiskt inte skriker just nu. 
vi har tagit det stora beslutet att ge honom napp när han är snuttig,
något som väldigt många har åsikter om. 
Ha era åsikter, vad vi har märkt änsålänge så har det inte påverkat amningen & Leo verkar nöjdare än någonsin nu när han sover hos sin fina pappa. 

här kommer lite fler bilder från bb-tiden;
Förresten!
Tack för alla kommentarer om förlossningen, det känns skönt att ni håller med mig i att jag fick en orättvis behandling. Imorgon ska vi ju som sagt dit igen & då skulle jag få prata med någon om förlossningen, vi får se hur det går med det där. 


Kommentarer
Postat av: Kära Maria!

Vilken pers ni (och särskilt du) har gått igenom! Jobbig förlossning med dålig personal, usch! Jag förstår att du inte tänker på syskon till underbart fine Leo just nu! Jag jobbar ju på BB i Eskilstuna och jag kan säga att det där med amning är en hel vetenskap. I början är det VÄÄÄLDIGT intensivt med vakna nätter & såriga vårtor. Det du beskriver låter helt normalt (inte för att jag är nån expert, men man är ju med mammor & barn de första dygnen efter förlossningen och typ alla går igenom samma sak!) Dock pratas det inte så mycket om att det kan vara otroligt jobbigt emellanåt + att nyförlösta mammor har ett enormt hormonpåslag som gör att känslorna svallar HELA TIDEN!! Lycka till imorgon på återbesöket och försök att stå på dig och säg vad du tycker! Ingen mänska ska behandlas som ingenting! Många KRAMAR från din gamla dagmamme-kompis!

2010-06-19 @ 21:39:43
Postat av: Kristin Rehnström

Heter ju jag som skrev ovanstående kommentar...

2010-06-19 @ 21:40:47
Postat av: N I N A svarar

Nej det är sant, men kärringen kanske får sig ett och annat som gör att inga andra tjejer behöver utsättas för hennes negativa energi ;)



Bara maila över bilderna så byter jag ut dom i headern :)



Kramar!

2010-06-19 @ 21:53:35
URL: http://nicaah.blogg.se/
Postat av: Moa

Åååh , vad sööt liten grej :)



visst de är jobbigt i bland . men måste vara grymt underbart att vara mamma också .. såå mysigt :D

2010-06-19 @ 22:18:52
URL: http://woonies.blogg.se/
Postat av: Linda - Rosa chica

Hej :) jag har tänkt köpa ett nytt skal till min mobil med massa bling bling, Kan du kolla in i bloggen och säga vilket du tycker jag ska köpa? Vore jättesnällt :) kram linda

2010-06-19 @ 22:33:49
URL: http://rosachica.blogg.se/
Postat av: Maackyy

shit så söta bilder!!!

2010-06-19 @ 22:47:40
URL: http://kandykupps.blogg.se/
Postat av: N I N A

Jag är den som verkligen hatar folk som skriver lååånga inlägg speciellt om barn, men gud jag är helt fast i dina texter, blir nästan lite ledsen när dom tar slut ;) Inte så kul att höra att det inte går mega bra, men jag tror ni är dom bästa föräldrarna man kan ha :)



Jag ÄLSKAR bilden på Leo och D, vilka fina killar du har :) Jag är på din sida när det kommer till napp, va fan om han blir tyst av den, varför inte??!

2010-06-20 @ 10:37:02
URL: http://nicaah.blogg.se/
Postat av: Catrin

Vi gav Leo napp första kvällen när vi kom hem, och det har funkat jättebra, så jag tycker inte ni gör fel alls att ge honom napp.. :) Jag vet hur ont du har nu, men håll ut det kommer bli bättre och bättre ganska fort, jag tog ipren morgon och kväll för att lindra smärtan lite.. Jag har också kört med amningsnappar ända från början, så Leo tar inte bröstet utan den nu.. :P hehe men det är skönt att ha den för han får himla bra grepp då och så har han tagit flaska jättebra, om det nu har något att göra med det.. Kämpa på så kommer allt snart kännas mycket bättre! Kramar

2010-06-20 @ 11:02:38
URL: http://catrinwarg.blogg.se/
Postat av: Samira

jääättefina bilder! Han är så sjukt söt! Bilden på Leo & Dennis är också gryymt fin! :) Jag läser din blogg som besatt Marre, jag måste få träffa er snart! <3 Miss you!

2010-06-20 @ 20:12:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Namn: Maria
Ålder: 23, född 89
Bor: Nyköping
Civilstånd: Förlovad med D sen 17/12-2011
Familj: Sonen Leo tillsammans med D, Lillebror bakas i magen & beräknas 16/1-2013
Gör: Studerar till förskollärare


Jag är helt klart en såndär tjej som folk suckar lite åt ibland, jag är otroligt klantig av naturen & skrattar ofta aningens för sent efter ett skämt. Men hey, that's me!

Här får ni följa mig i min vardag som består av pinsamheter,lite recept då jag älskar att laga mat/baka, lite djupare funderingar men också mycket om min underbara familj som jag älskar mer än allt annat.

Enjoy!